Propositionsbomber

Idésprutan Håkan Persson är mannen bakom Hot n’Cold, loppet där kallbloden möter varmblod. Nu kommer han med helt nya inslag i den annars så konservativa travsporten. Bland annat Umåker Black & White.


Umåkers sportchef Håkan Persson (bilden) har inte varit rädd för att prova nya grepp gällande propositioner. Och nu kommer han att införa flera väldigt speciella lopp i samband med Hot n’Cold som körs på Umåker fredag 11 augusti.

- Det loppet är roligt, och som jag uppfattat det även populärt bland spelare och publik. Men som isolerad företeelse har det ändå inte fått någon stor uppmärksamhet. Jag gillar att skruva på saker och har en önskan om att verkligen revolutionera en hel tävlingsdag, inleder Håkan som nu suttit hemma på kammaren och funderat.

I loppet Hot n’Cold möts varm,- och kallblod. Varmbloden belastas med 400 meters tillägg och de första upplagorna har bjudit på spännande och spelvärda drabbningar. För att komplettera det loppet har Håkan försökt hitta liknande kopplingar, men helt utanför de traditionella ramarna. Just för kallbloden därför ett lopp med anknytning till hästfärger.

- De senaste åren har intresset för ovanliga hästfärger ökat, särskilt inom kallblodssporten. Jag har ännu inte hittat den bästa rubriken men tills vidare får det duga med ”Black & White”. Min tanke är i alla fall att loppet skall köras för helt svarta hästar, mot hästar med tydliga inslag av vitt. Jag förstår ju att det kan bli lite luddiga begrepp men tänker mig att skimmel, isabel, grå och så vidare kan bli aktuellt. Allra mest tänker jag på en häst som heter Andarnas Patron och som faktiskt är registrerad som blå. Det tycker jag är häftigt. Han kommer att få ett s k wild card till det loppet, fortsätter Håkan som verkligen låtit tankarna flöda fritt.

Självklart kommer han att testa extrema distanser. Det blir särskilda kuskkategorier som får köra i vissa lopp. Gällande de bitarna har han dock inte helt klart med upplägget. Klart är i alla fall den hittills kanske märkligaste idé som undertecknad någonsin hört. Men enligt Håkan såddes fröet till den idén av just precis mig…

- Ja, så är det faktiskt. Jag minns att du en gång sa till mig att Jan-Olov Persson inför Guldtäcket på Dannero frågade om var Järvsöfaks skulle få starta om han valde att vara med. Då svarade du ”i stallet”;

- Det där har jag sedan ofta tänkt på. Det kan såklart låta jättetokigt, men jag skulle vilja köra ett sånt lopp. Tanken är att hästarna ska stå oselade i sina boxar och sedan på en given signal, självklart med kontrollanter i varje stall, hämtas för att selas ut och sedan köras till mål. Först vinner!

Alltså, det låter ju precis lika tokigt som du själv säger. Men då stallarna förmodligen ligger olika långt från själva banan kan det väl inte bli rättvist?

- Nej, det har du rätt i. Jag hade faktiskt inte tänkt på det. Men det måste gå att hitta ett handicap-system som reglerar det. Alla kan då inte starta på samma signal. Men det är petitesser som jag helt enkelt får lösa, just det loppet är nog det jag känner allra mest för. Det ska helt enkelt köras, fastslår Håkan med bestämdhet.

Man undrar ju lite försiktigt hur nymodigheterna kommer att tas emot av de aktiva. Vis av erfarenhet kan det vara svårt att locka folk till att anmäla när propositionerna inte är av den traditionella sorten.

- Det är jag väl medveten om. Men jag har hört mig för lite och många tycker att det ändå låter ganska kul att få prova något nytt. Sedan måste det ju vara bra prispengar. I just det här loppet kan jag tänka mig att vi lägger ungefär 200 000 kronor i förstapris, varav kanske 20 000 till den skötare som selar snabbast. En utveckling av det konceptet skulle ju för resten kunna vara att man räknar sluttiden då hästen är tillbaka i sin box, avselad duschad och klar. Men det kanske är att gå lite för långt, klurar Håkan.

”Tokigheterna” tycks aldrig ta slut. Men det låter ju onekligen väldigt spännande. Vi avslutar med att fråga om Håkan har något ytterligare ess i rockärmen.

- Nja, det vet jag inte, men en idé som jag haft länge är spårtrappa efter mankhöjd. Då skulle alltså den minsta hästen få spår 1 och så vidare. Men den proppen skulle bara vara för att bryta mönstret lite, i övrigt spelar det väl ingen roll. Inom galoppen finns ju för resten viktlättnad. Vi skulle kanske kunna låta den tyngsta kusken få spår 1 och så vidare. Det skulle väl i alla fall få spelarna att tvingas tänka till lite extra. Men jag ser hur som helst fram emot den här tävlingsdagen. Om det inte blir den bästa någonsin så bir det ju i alla fall den konstigaste, avrundar Håkan Persson – en av travsportens främsta idésprutor.

//BOM

Publicerad lördag 1 april 2023. webb@sleipner.org